Flera olika teknikområden samarbetar i det komplexa tunnelbygget genom Hallandsås. I delprojektet för järnvägen arbetade man med en samverkansmodell som i praktiken är en intelligent BIM-modell för att synliggöra och förekomma problem.
Inom byggbranschen har man arbetat med intelligenta modeller och BIM under lång tid. BIM står för Building Information Model och har blivit ett naturligt sätt att arbeta, lagra och sprida digital information. Nu ökar intresset för BIM också inom infrastruktursektorn och nya arbetssätt växer fram.
Det omfattande tunnelprojektet i Hallandsås är ett exempel. När man 2010 upphandlade järnvägsprojekteringen bestämde Trafikverket sig för att också upphandla tjänster inom BIM. Tor Lindberg på Sweco blev utsedd till BIM-samordnare på uppdrag av det statliga verket. Ett viktigt steg som togs mot en intelligent modell var att ta fram ett centralt objektsbibliotek som hör till järnvägen.
– Trafikverket har sedan tidigare ett symbolbibliotek men skillnaden är att vi knöt en stor mängd information till objekten, berättar Tor. Ta till exempel en kontaktledningsstolpe som tidigare symboliserades av en enkel cirkel. Den har vi designat i 3D så att den efterliknar en stolpe med rätt dimensioner.
Totalt har Tor och hans medarbetare modellerat omkring 300 objekt. Trafikverket vill gärna att fler ska kunna få användning av objekten och därför finns de tillgängliga publikt på IDA, som är verkets system för dokumenthantering. Varje objekt bär på fördefinierade data för att få enhetlighet, men det är också möjligt att lägga till egna specifika uppgifter.