Skip to main content

Så hjälper Topocad Infranord att hålla koll på järnvägen

60årsresan-infranord-micke-webb

Som landets ledande järnvägsentreprenör har Infranord uppdraget att hålla koll på den svenska järnvägens spårlägen. Med Topocad kan de mäta, beräkna och justera med millimeterprecision, och leverera lösningar som håller både idag och över tid.
– Topocad är inte bara ett ritverktyg, utan en del av hur vi organiserar jobbet, säger Michael Persson, arbetsledare på Infranord.

Järnvägen binder ihop Sverige. Människor och gods förflyttas varje dag – tack vare ett komplext nät av järnvägsspår som måste vara exakt och tryggt. Som ledande järnvägsentreprenör i Sverige är Infranord med och bygger framtidens hållbara infrastruktur. Bakom varje lyckad spårriktning eller punktlig avgång finns avancerad mätteknik, och verktyg som måste leverera på millimetern.
– Vi har otroligt snäva toleranser inom järnvägen. Ofta är marginalen bara ±10 mm, säger Michael Persson, arbetsledare på Infranord. Då krävs system som både är noggranna och pålitliga.

På Infranord används Topocad dagligen av mättekniker. Verktyget är centralt i allt från inmätning till spårriktning, 3D-modellering och nätutjämning.
– Det är som att ha hela järnvägsprojektet i en och samma programvara. Vi tar fram modeller, gör analyser och skickar underlag direkt till spårriktningsmaskiner – allt i Topocad.

“Topocad är som en verktygslåda med allt vi behöver.”

 

Topocad i praktiken – från fältmätning till färdig fil

För Infranords mätteam är Topocad inte bara ett ritprogram, det är en komplett lösning för att driva järnvägsprojekt framåt. I ett typiskt arbetsflöde används programmet till att mäta in spårläget, jämföra det mot teoretiska linjer och generera exakta justeringsvärden som sedan skickas till spårriktningsmaskiner.
– Vi mäter in hur spåret ligger. Mätdatat beräknas i Topocad där vi snabbt får fram hur mycket spåret ska baxas eller lyftas. De värdena kan vi sedan leverera som rapport eller direktfil till maskinerna, säger Michael.

När nya sträckor eller ombyggnationer planeras, beräknar Infranord spårgeometrin direkt i Topocad. Tidigare behövdes konsulter till det – idag klaras jobbet internt, på en bråkdel av tiden.
– Ett jobb som kunde kosta flera hundra tusen klarar jag nu själv i Topocad. Det är både effektivt och ekonomiskt.

Topocad används också för att skapa 3D-modeller som grävmaskiner kan läsa in vid exempelvis schaktarbeten. Och med nätutjämningsmodulen kan mätpunkter som blivit förstörda i fält snabbt ersättas – en viktig funktion i det dagliga arbetet.
– Det bästa är att allt hänger ihop. Vi kan gå från fältdata till färdig leverans utan att behöva byta system. Det gör både arbetet smidigare och kvaliteten bättre.

Så hur funkade arbetet innan Topocad?

När Michael Persson började på järnvägen 1983 var verkligheten en helt annan. Då fanns inga digitala modeller, inga färdiga rapportmallar, och långt ifrån några spårriktningsfiler att skicka direkt till maskin.
– Vi räknade allt för hand. Längd, riktning, koordinater. Det var matte, papper och penna – men jag gillade det. Det blev verkligen mitt drömjobb.

Hans karriär började som reparatör på SJ, men några år senare blev han en av de första mätteknikerna i en ny satsning. Han utbildades vid järnvägsskolan i Ängelholm, och blev snabbt en del av ett yrkesområde som kom att förändras i grunden.
– När vi började jobba digitalt var systemen enkla. Men vi hade en tät dialog med utvecklarna på Adtollo, och över tid har Topocad blivit precis det verktyg vi behöver.

Med dagens teknik kan Infranords mätteam hantera större volymer, högre krav och kortare ledtider – men också dokumentera allt på ett mer spårbart och professionellt sätt. För en bransch där säkerhet och precision alltid står i centrum är det en avgörande förbättring.

Jakob Samani, produktansvarig för Topocad, och Michael Persson, arbetsledare på Infranord, har ett tätt samarbete för framtida utveckling. 

 

Ett förändrat järnvägslandskap med nya krav på effektivitet

Under sina drygt 40 år i branschen har Michael sett järnvägssektorn förändras i grunden. Från tiden då SJ höll i allt, till dagens uppdelade landskap med separata bolag för projektering, produktion och underhåll, ofta upphandlade projekt för projekt.
– Förr hade man sitt område och kände varje meter av spåret. Det fanns en stolthet i att hålla sin sträcka i gott skick. I dag rör vi oss mycket mer, uppdragen är spridda över hela landet.

Det innebär nya utmaningar. Längre restider, större arbetsområden och färre fasta team kräver effektivare verktyg, bättre samordning och digital struktur. Just därför har Topocads flexibilitet blivit extra viktig.
– Det är inte bara ett ritverktyg, utan en del av hur vi organiserar jobbet. Det vi gör ska hålla, vara tydligt dokumenterat och enkelt att dela – oavsett om vi jobbar i Skåne, Norrland eller på Getingmidjan mitt i Stockholm.

Järnvägen är dessutom i ständig rörelse – bokstavligt talat. Med tiden förskjuts spår eftersom marken rör sig.
– Det man byggde för 20 år sedan måste justeras för att tågen ska gå lika säkert i dag, säger Michael.

För honom är Topocad ett av de viktigaste verktygen i arbetet.
– Det är som att ha en verktygslåda med allt vi behöver. När jobbet är klart vet vi att det vi levererar håller både idag och över tid.

“Alla borde åka tåg”

Men även om järnvägsprojekten blivit mer komplexa finns det något som består: viljan att skapa samhällsnytta.
– Det vi gör är viktigt. När vi bygger eller justerar spår ser vi till att människor, företag och hela samhällen kan fungera.

Och trots alla år i branschen, trots digitaliseringens framfart och förändrade organisationsformer, finns det en sak som inte förändrats: kärleken till tåg. 60-årsdagen firades med en resa längs Glaciärexpressen i Schweiz – en av Europas mest spektakulära tåglinjer.
– Det är något speciellt med att sätta sig ombord, luta sig tillbaka och rulla genom landskapet. Dessutom är man utvilad när man kommer fram. Alla borde åka tåg, säger Michael Persson.

Michael på tågsemester i Schweiz.

banner-adtollo-2

Vill du få information om våra produktnyheter och evenemang?

Prenumerera på våra nyhetsbrev!

Bli kontaktad

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Obligatoriskt