Skip to main content

Det nya gränssnittet stavas AR

ar-charlotte-770

Våra smartphones kan vi glömma.

Augmented reality kommer att ge oss helt nya gränssnitt för att interagera med teknologi. Det förstärker våra sinnen och blir snarare en förlängning av oss själva än en teknikpryl vi ska lära oss att förstå.

Charlotte Mattfolk är expert på AR. När vi träffar henne föreläser hon om AR, och är nyligen hemkommen från flera internationella mässor inom området.

Vilka praktiska användningsområden finns för AR?

För att ge en tydligare bild ger Charlotte exempel inom tre områden:

– AR som en guide: AR kommer att guida oss rätt när vi kör bil, letar efter en person, en adress eller en produkt i butik. Idag krävs att hjärnan översätter tolkningen av en karta, AR kommer att ge oss exakta instruktioner med mycket hög precision, berättar Charlotte och fortsätter:

– AR för identifiering: AR kommer att göra det möjligt för oss att snabbt ta reda på hur, var och av vem en produkt producerats och hanterats i hela värdekedjan. Det är en enorm möjlighet för att öka sin trovärdighet inom hållbarhetsområdet, men ställer också genast krav på förändring. Konsumenterna kan använda sin makt på ett helt nytt sätt.

– AR för utbildning: AR i kombination med VR (virtuell verklighet) kommer att göra det möjligt att lära sig saker genom att själv uppleva situationen. Vi kommer att kunna besöka historiska platser, uppleva krig eller ett kirurgiskt ingrepp.

Hur tror du AR kommer förändra vår vardag?

– Det mest konkreta är att vi kommer att gå ifrån att titta ner på vår skärm och istället lyfta blicken och interagera med ”skärmar” i helt olika format där vi kanske inte ens ser eller tänker på tekniken.

Charlotte berättar att den amerikanske strategiprofessorn Michael Porter bedömer att AR kommer att ha lika stort inflytande som utvecklingen av internet. Anledningen till det är att AR kopplar ihop Internet of Things, Internet och våra sinnen på ett sätt som drastiskt ökar vår produktivitet och effektivitet.

AR kommer att väcka en mängd filosofiska frågeställningar kring vad vi VILL uppleva och vad vi KAN uppleva. Det kommer att kunna lämna så starka minnen hos oss att vi kommer behöva skapa filter och sätt att välja vad vi vill avstå. Hjärnan och kroppen kommer inte nödvändigtvis kunna skilja på en verklig upplevelse och en AR-upplevelse.

ar-charlotte-150x150

Charlotte Mattfolk, vd på Cartina, är passionerat intresserad av hur ny teknologi kan påverka företag och branscher

Relaterade nyheter

Vill du få information om våra produktnyheter och evenemang?

Prenumerera på våra nyhetsbrev!

Bli kontaktad

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Obligatoriskt