• BIM viktig hörnsten när E4 Förbifart Stockholm byggs

    Det är ett gigantiskt infrastrukturprojekt att leda trafiken förbi Stockholms innerstad. Med hjälp av BIM blir dataflödet bättre och felen blir färre, säger Karin Anderson som är BIM-specialist i projektet. Vi får en bättre samordning och kommunikation mellan teknikområdena och entreprenörerna. BIM leder till lägre kostnader.

    Stockholmsregionens trafiksituation är hårt ansträngd. Därför byggs E4 Förbifart Stockholm för att leda trafiken väster om huvudstaden och minska belastningen på de centrala delarna. Tanken är att underlätta flödet oavsett om det är persontrafik eller kollektiva lösningar. Den gigantiska satsningen beskrivs av Trafikverket som ”ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt” och är i full gång. Förstudien gjordes redan 2001 och invigningen planeras till 2026.

    Information är det kitt som får detta enorma projekt att hålla ihop.

    – Målet är att ersätta ritningar med modeller, berättar Karin Anderson som är BIM-specialist på Förbifart Stockholm.

    Karin Andersson, BIM-specialist E4 Förbifart Stockholm

    Karin Andersson, BIM-specialist E4 Förbifart Stockholm

    Satsar på BIM-utbildning

    För att nå målet handlar det om att kommunicera nyttan med modellen framför den traditionstyngda arbetsmetoden med pappersritningar. Det betyder att attityder ska förändras och att ny kunskap tillförs. Ett nytt arbetssätt i BIM-anda håller på att implementeras i projektet.

    – Därför har vi satt ihop ett utbildningsmaterial för att överbrygga kunskapsluckor och liknande hinder för att få en effektivare process. Vi har tagit fram materialet för både Autodesk Navisworks och Bentley Navigator.

    Framför allt är det byggledarna i delprojekten som utbildas.

    – De ska kunna hitta den information i modellen som de behöver för att utföra sina arbetsuppgifter ute i fält och kunna navigera i den.

    Det handlar om att göra modellen tillgänglig och föra ut data till anläggningsplatsen. Modellen är en viktig informationsbärare och den ska vara ett levande redskap för byggledarna, som följer arbetet i fält i sin surfplatta.

    – Vi håller på att utvärdera vilken viewer som fungerar bäst under olika förhållanden ute på arbetsplatserna.

    I projektet finns också fem modellsamordnare som bland annat ska samla in data från entreprenören som sedan färgkodas för att visa status. Syftet är att visualisera arbetsgången och skapa förståelse för det som entreprenörerna ska utföra.

    Fria flöden av data med utbytesformat

    Delprojekten gynnas av ett fritt utbyte av kunskap där entreprenörerna modifierar sina data för att förekomma problem, så att inte elledningar dras över brunnar för dagvatten och liknande. Modellen är inte enbart en 3D-visualisering utan en viktig kontaktyta mellan kompetenser och teknikområden för att kunna styra delprojekten på ett smidigt sätt.

    Idag arbetar Trafikverket inte med IFC och informationsutbytet sker idag med DWG, DGN och XML. Karin ser fram emot ett utbytesformat som fungerar för infrastrukturprojekt som E4 Förbifart. Hon berättar att ett sådant format är under utveckling. En annan utmaning är att alla entreprenörer ska bli delaktiga i att arbeta med BIM och dela information. Dock varierar IT-mognaden bland entreprenörerna och alla delar inte samma insikt. Det kan bero på att begreppet och metodiken är något nytt för aktörer i anläggningsbranschen.

    All data samlas i en samordningsmodell som koordinerar och övervaka mängden data. Trafikverkets samordningsmodell har två nivåer. Kodningen är ett viktigt område. Man har utgått från BSAB 96 och kompletterat med egna koder. Anledningen är att det har saknats koder på en detaljerad nivå som behövs. Kodningen är viktig för att kunna filtrera ut data i de olika delprojekten för till exempel maskinguidning och för att automatisera processer. Strukturerade data är en viktig pusselbit.

    BIM bidrar till lägre kostnad

    Vinsterna med att tillämpa BIM i Förbifart Stockholm är flera, menar Karin.

    – Vi får en bättre samordning och kommunikation mellan teknikområdena och entreprenörerna, dataflödet blir bättre och felen blir färre, konstaterar hon. Delprojekten får en högre kvalitet och det blir enklare att fokusera på rätt uppgift i det stora informationsmaterialet. Sammantaget bidrar BIM till lägre kostnader.

    Det ger positiva effekter i arbetsvardagen.

    – Med ett välfungerande informationsflöde som har korrekt kodning får vi säkrare modeller. När byggledaren går ut på arbetsplatsen vet hon eller han att den informationen som finns i surfplattan är den senaste versionen.

    Projektet får färre flaskhalsar och tidsramar hålls i det gigantiska projektet.

    Av: Love Jansson

  • Fler nyheter

  • Snabbredigera metadata med Excel och flera andra smarta funktioner i nya Chaos desktop 8.3

    Nu släpper vi Chaos desktop 8.3 med flera nyheter. Observera att ”ärenden” byter namn till ”dokumenttyper” från och med denna version.

    Redigera metadata med Excel En ny funktion gör det möjligt att massredigera metadata för flera dokument i Excel. Se demonstration av funktionen här. Leveranskontroll för AutoCAD 2018/2019 Kontrollera metadata och filer före leverans. På fliken...

    Läs mer
  • Studenter på KTH lär sig 3D med hjälp av Topocad

    På KTH får de blivande civilingenjörerna bredda sin kunskap om 3D och BIM. I kursen ”Geodetisk mätningsteknik” blandas teori med laborationer. Studenterna ökar sin förståelse av 3D-modellen och hur den hänger samman med den digitala utvecklingen. Där är Topocad ett pedagogiskt verktyg.

    Det är väl ingen som har undgått den genomgripande digitaliseringen som pågår. Den genomsyrar hela samhället, så ...

    Läs mer
  • Adtollo inside story – Träffa Henrik Wessung

    Möt Henrik Wessung, programutvecklare på Adtollo sedan 2002. Med sina 16 år på nacken är han den som arbetat på företaget längst av de anställda. Följ med när han berättar om det bästa med jobbet, hur företaget förändrats över tid och vad han tror kommer hända inom programutveckling i framtiden.

    I en tid då arbetsmarknaden skriker efter duktiga programutvecklare och rekryteringsprocesserna upplevs...

    Läs mer
  • Drönarbilder i Topocad ökar ritningens kvalitet

    Det handlar om att göra rätt från början. För att få ett underlag som överensstämmer med verkligheten skickar mätteknikern Markus Johansson på Geodetik upp en drönare. Med dagsfärska bilder och inmätta objekt blir projekteringen eller ritningen i Topocad aktuell. Antalet felkällor minskar, menar Markus.

    – Felaktiga ritningar är en tidstjuv!

    Så säger Markus Johansson som är mättekniker...

    Läs mer
  • Byggbranschen standardiserar för att underlätta informationsflöden

    Arbetet är i full gång i byggbranschen med att förenkla tillämpning av standarder och för att kvalitetssäkra innehållet. Tanken är att projektörer och andra aktörer ska få samma anvisningar hur informationen ska utbytas. Adtollos nya dokumentplattform Congeria tillsammans med Chaos desktop stödjer detta och den nya standarden kommer finnas tillgänglig som mall i Chaos desktop – Congeria.

    Byg...

    Läs mer