• BIM viktig hörnsten när E4 Förbifart Stockholm byggs

    Det är ett gigantiskt infrastrukturprojekt att leda trafiken förbi Stockholms innerstad. Med hjälp av BIM blir dataflödet bättre och felen blir färre, säger Karin Anderson som är BIM-specialist i projektet. Vi får en bättre samordning och kommunikation mellan teknikområdena och entreprenörerna. BIM leder till lägre kostnader.

    Stockholmsregionens trafiksituation är hårt ansträngd. Därför byggs E4 Förbifart Stockholm för att leda trafiken väster om huvudstaden och minska belastningen på de centrala delarna. Tanken är att underlätta flödet oavsett om det är persontrafik eller kollektiva lösningar. Den gigantiska satsningen beskrivs av Trafikverket som ”ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt” och är i full gång. Förstudien gjordes redan 2001 och invigningen planeras till 2026.

    Information är det kitt som får detta enorma projekt att hålla ihop.

    – Målet är att ersätta ritningar med modeller, berättar Karin Anderson som är BIM-specialist på Förbifart Stockholm.

    Karin Andersson, BIM-specialist E4 Förbifart Stockholm

    Karin Andersson, BIM-specialist E4 Förbifart Stockholm

    Satsar på BIM-utbildning

    För att nå målet handlar det om att kommunicera nyttan med modellen framför den traditionstyngda arbetsmetoden med pappersritningar. Det betyder att attityder ska förändras och att ny kunskap tillförs. Ett nytt arbetssätt i BIM-anda håller på att implementeras i projektet.

    – Därför har vi satt ihop ett utbildningsmaterial för att överbrygga kunskapsluckor och liknande hinder för att få en effektivare process. Vi har tagit fram materialet för både Autodesk Navisworks och Bentley Navigator.

    Framför allt är det byggledarna i delprojekten som utbildas.

    – De ska kunna hitta den information i modellen som de behöver för att utföra sina arbetsuppgifter ute i fält och kunna navigera i den.

    Det handlar om att göra modellen tillgänglig och föra ut data till anläggningsplatsen. Modellen är en viktig informationsbärare och den ska vara ett levande redskap för byggledarna, som följer arbetet i fält i sin surfplatta.

    – Vi håller på att utvärdera vilken viewer som fungerar bäst under olika förhållanden ute på arbetsplatserna.

    I projektet finns också fem modellsamordnare som bland annat ska samla in data från entreprenören som sedan färgkodas för att visa status. Syftet är att visualisera arbetsgången och skapa förståelse för det som entreprenörerna ska utföra.

    Fria flöden av data med utbytesformat

    Delprojekten gynnas av ett fritt utbyte av kunskap där entreprenörerna modifierar sina data för att förekomma problem, så att inte elledningar dras över brunnar för dagvatten och liknande. Modellen är inte enbart en 3D-visualisering utan en viktig kontaktyta mellan kompetenser och teknikområden för att kunna styra delprojekten på ett smidigt sätt.

    Idag arbetar Trafikverket inte med IFC och informationsutbytet sker idag med DWG, DGN och XML. Karin ser fram emot ett utbytesformat som fungerar för infrastrukturprojekt som E4 Förbifart. Hon berättar att ett sådant format är under utveckling. En annan utmaning är att alla entreprenörer ska bli delaktiga i att arbeta med BIM och dela information. Dock varierar IT-mognaden bland entreprenörerna och alla delar inte samma insikt. Det kan bero på att begreppet och metodiken är något nytt för aktörer i anläggningsbranschen.

    All data samlas i en samordningsmodell som koordinerar och övervaka mängden data. Trafikverkets samordningsmodell har två nivåer. Kodningen är ett viktigt område. Man har utgått från BSAB 96 och kompletterat med egna koder. Anledningen är att det har saknats koder på en detaljerad nivå som behövs. Kodningen är viktig för att kunna filtrera ut data i de olika delprojekten för till exempel maskinguidning och för att automatisera processer. Strukturerade data är en viktig pusselbit.

    BIM bidrar till lägre kostnad

    Vinsterna med att tillämpa BIM i Förbifart Stockholm är flera, menar Karin.

    – Vi får en bättre samordning och kommunikation mellan teknikområdena och entreprenörerna, dataflödet blir bättre och felen blir färre, konstaterar hon. Delprojekten får en högre kvalitet och det blir enklare att fokusera på rätt uppgift i det stora informationsmaterialet. Sammantaget bidrar BIM till lägre kostnader.

    Det ger positiva effekter i arbetsvardagen.

    – Med ett välfungerande informationsflöde som har korrekt kodning får vi säkrare modeller. När byggledaren går ut på arbetsplatsen vet hon eller han att den informationen som finns i surfplattan är den senaste versionen.

    Projektet får färre flaskhalsar och tidsramar hålls i det gigantiska projektet.

    Av: Love Jansson

  • Fler nyheter

  • Release av Topocad 18.2 med ny topologihantering

    Nu släpper vi Topocad 18.2 som bland annat innehåller en ny modul för topologihantering samt nya beräkningsfunktioner för att mäta in solider i LoD1 (3D-kub) och LoD2 (3D-byggnad).

    Ladda ner den senaste versionen

    Läs alla nyheter i versionen

     

    Läs mer
  • Mariestads kommun väljer TopoDirekt som heltäckande system för sin kart- och mätverksamhet

    Anders Persson, Mariestads kommun

    Anders Persson, chef på Mät- och geodataenheten på Mariestads kommun, förklarar varför TopoDirekt valdes som lösning:

    Tidigare använde vi oss av flera system för att lösa våra arbetsuppgifter med ajourhållning av vår baskarta samt kommunikation med Lantmäteriet och beställare. Med TopoDirekt så får vi ett system som täcker detta och sa...

    Läs mer
  • Sneak peek på Topocad 18.2

    Topocad 18.2 släpps inte förrän den 24 september men om du är nyfiken kan du redan nu se två demofilmer där vi visar nya funktioner i versionen.

    Den ena filmen handlar om hur du arbetar med LoD, det vill säga Level of Details eller detaljeringsgrad, i Topocad och den andra handlar om topologihantering i Topocad.

    Du hittar båda filmerna under demofilmer.

    Läs mer
  • Enhetliga prototypritningar ger effektivare flöde för Hovås Mätkonsult

    På Hovås Mätkonsult har man utvecklat ett enhetligt sätt att jobba och som styrs av de prototypritningar som man tagit fram i Topocad. Det bidrar till att informationsflödet i projekten går smidigare, säger Filippa Christiansen på företaget.

    För ungefär fem år sedan bestämde sig Hovås Mätkonsult för att jobba på ett mer produktivt sätt i projekten. Företaget hade växt och öppnat ett nytt kontor i ...

    Läs mer
  • Höstens Chaos desktop-utbildningar

    Webbutbildning Chaos desktop Grund

    13 september 2018, 09:00 – 11:00 12 oktober 2018, 09:00 – 11:00 23 november 2018, 09:00 – 11:00

    Anmäl dig här!

    Webbutbildning Chaos desktop Projektkonfiguration

    23 augusti 2018, 09:00 – 11:00 28 september 2018, 09:00 – 11:00 1 november 2018, 09:00 – 11:00 14 december 2018, 09:00 – 11:00

    Anmäl dig här!

    Symetri erbjuder med jämna mellanrum kurs...

    Läs mer